torsdag 29 maj 2008

väva med ryckverk


Den stora fördelen med att väva med ryckverk är att det går snabbt! Min gråa varp är nu snart klar - det är ungefär en halv meter kvar att väva tror jag. Mest tid går åt till att byta spolar och dra fram. Själva mekanismen är snören fästa i en kloss i en låda. Klossen dras fram när man rycker i snöret och puttar till skytteln så att den åker iväg till andra sidan av väven där den fångas upp av den andra lådan. Man får byta ut den vanliga slagbommen med en som har lådor i sidorna. Jag har det vanligaste ryckverket (i Sverige) och såvitt jag vet finns det bara två företag som säljer sådana, båda använder samma konstruktion. Men jag misstänker att den personen som konstruerade det här inte kunne väva själv... en snickare kanske?

(Jag har nu lagt ut filmen på Youtube här så att ni som inte ser den här på bloggen kan titta på den om ni vill.)


Ryckverket är alltså inte bra men det är det enda som passar till den här vävstolen... Jag har justerat och ändrat både här och där men själva formen är det svårt att göra något åt. För att väva behöver man maskinskyttlar med stålspets, min väger 309 gram och det är onödigt mycket för handvävning. Dessutom är det livsfarligt om man missar lådan - och det gör man ju då och då :-)



Alla skyttlar passar inte - de måste ha exakt rätt bredd för att passa i skyttel-lådan. Skyttlarna behöver speciella spolhylsor, en spesiell spolmaskin och de måste trädas på ett speciellt sätt. Att väva med det här ryckverket har "en brant inlärningskurva" (andra typer av ryckverk kan förstås vara lättare att lära sig). Av de jag har testat, har de gamla damast-ryckverken varit de bästa.

Den stora fördelen är förstås hastigheten :-) Det är inga problem att väva 20-30 inslag i minuten med ryckverk och då går det snabbt att väva ner en varp. Här har jag vanligt plädgarn och det passar egentligen inte - det går för lite garn på spolen och man måste stanna hela tiden och byta spole, på filmen väver jag faktiskt upp nästan en hel spole. Och så är det bra att inte behöva sträcka sig ut till sidorna som med en vanlig skyttel - den sista nackdelen hör ni nog...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har testat översättningen av din sida och tycker att den gör din sida sämre. Översättningen är torftig i många delar. Testade också på min egen sida men valde att ta bort översättaren. Det får bli manuell översättning istället så småningom.

Anonym sa...

Ojojoj vad fort det går. Tack så mycket :).

textil sa...

Egentligen väver jag inte så snabbt här, jag var lite rädd att kameran skulle ramla ner! Inte så lätt det där med att väva med kameran placerad på varpan - mycket nära armbågen :-)

Som tur är det valfritt att använda sig av översättaren! ;-)

Lena Gustavsson sa...

Hej skulle vara mycket tacksam om du/ni kunde maila kontaktuppgifter för frågor ang ryckverk. Går dåligt för Pappa som precis börjat med denna metod.

MVH
Lena Gustavsson
lena.gustavsson1@comhem.se