måndag 12 maj 2008

solvning

Det tog lite tid men äntligen fick jag på en varp på vävstolen! Det är grön bomull av okänd härkomst - troligen runt 24/2 - som jag hittade i lådan för färdiga varpflätor. Knappt 500 trådar och 7.95 m lång. Jag har inte bestämt vad det skall bli än - det stod handdukar på lappen i påsen men det blir lite för smalt för det. Jag tror garnet tog slut lite tidigare än jag tänkte mig under varpningen - en typisk "varpa-tills- garnet-tar- slut"-varp. Kanske blir det bara en provväv - varpen är ju väääldigt grööön...



Här har jag kommit igång med solvningen. Jag brukar linda ett solv två gånger runt skaften så att de övriga solven glider bättre medan jag solvar. Tyckte att en spetskypert eller gåsögonsolvningen på 4 skaft kunde passa bra här så då blev det så. Jag planerar en annan gåsögonsväv lite senare så jag kan "öva" lite här.



Såhär ser det ut när jag solvar. Skaften och skälpinnarna hänger på två pinnar som jag har lagt mellan sträckbommen och bröstbommen. Själv sitter jag mitt emellan pinnarna. Det blommiga tyget över sträckbommen gömmer en gammal ufo...

2 kommentarer:

Jennie sa...

Roligt att du kommit igång med väven! Är inne i en vävperiod just nu jag med...

textil sa...

Det var en kul duk du väver!
Jag kanske skall testa lite häftigare färgkombinationer jag med :-)