lördag 10 maj 2008

linfäste och rockhuvud

En minihärva med hampa, det er runt 10 gr och 45 meter. Linfästet använde jag inte men det borde jag absolut ha gjort :-) Fördelen med linfäste är helt klart att fibrerna inte blir blöta även om man använder vatten när man spinner!



Nästa spinnprov var från Spinspirations månadsklubb. Jag hade lite funderingar kring hur jag kunde bevara färgföljderna samtidig som jag ville ha en lång rapport. Till slut drog jag ut topsbandet så långt jag kunde - utan att dela det - och lindade upp fibrerna till en stor "fotboll".
Satte den rakt ner på linfästet och började spinna. Det fungerade riktigt bra! Linfästet är så halt att bollen snurrar runt efterhand som jag spinner och samtidigt töjs fiberbandet ut lite till och det blir enklare att spinna.



I och med att det var så kul att spinna med "fotbollen" försökte jag i går att göra rockhuvuden till sländorna. Två små furor gick det åt, jag tog av barken och snidade lite här och lite där och fäste ihop grenarna i toppen till slut. Nu tänkte jag att de skall få torka lite och så får jag byta ut buntbanden med något snyggare sedan.
Det var inte helt lätt att hitta lämpliga träd , själva pinnen blir så tjock om grenarna i toppen skall vara tillräckligt grova för att hålla. Hur långa de skall vara vet jag heller inte... och så måste man kanske snida lite mera än vad jag har gjort här? Och skall midtpinnen vara med eller inte? Och blir de inte för tunga? Helt klart är att folk förr i tiden kunde mycket mera om sånt än vad jag gör men det skall bli kul att testa oavsett det lite klantiga utförandet..

2 kommentarer:

Kiki sa...

Vilken bra idé! Men hur är det tänkt att man använder rockhuvudena (sp?) till sländorna? Sätter man dom i bältet?
Ser framemot fler rapporter om resultatet =) Det är nästan så att man skulle testa själv i sommar..

textil sa...

Jag har läst att man skall sätta de i "förklädesbandet" men jag har inget förkläde :-)
Det finns nog två varianter: en liten man håller i handen och en större som man fäster i kläderna på något sätt. Jag tror att mina blir för tunga så jag gjorde en tunnare och lättare igår som jag skall testa nästa gång jag spinner något passande! Undrar lite om de inte är tänkte för lin...