fredag 9 maj 2008

sländor

Jag får avsluta den här omgången med sländor genom att länka till några exempel på annorlunda sländor:

Här på Norsk folkemuseums databas finns det många, jag länkar till några jag tyckte var intressanta. (Bilderna är små och de får dessutom ett vattenmärke om man förstorar upp de så ni får kolla direkt på hemsidan istället).

NFSA.0793
NFSA.1178
NF.1911-1073
NF.1922-1429C
NFL.05773

Och så en bild på en dam som spinner på något som liknar en spolvinge (!):
NF.13565-019

En annan bild som visade att en slända kunde ha flera tyngder hittar jag tyvärr inte tillbaka till just nu men Vallinheimo har en teckning av rumänska sländor som har det.
Det kan också möjligens förklara varför så många tyngder var så små, man använde flera på samma slända. Det borde göra det enklare att spinna jämnt om man kan plocka av tyngderna efterhand som garnet spinns.

Det finns flera museum som har bildsamlingar ute på nätet men de kan vara krångliga att hitta i som t.ex Historiska museets samlingar - jag hittade bara tyngder där och inga sländor.

Moderna sländor har recenserats av Ingrid på grelbers.blog och av Tina på Ulltopia tror jag, i varje fall finns det en liten genomgång på Spinspirations hemsida. Just nu har Tina en spinnboksvecka om nyare spinnböcker som också är värd att läsa.

Inga kommentarer: