måndag 21 juli 2008

en trasmatta från Sjuhäradsbygden

Jag gillar trasmattor och den här ser rätt så vanlig ut - precis som den jag visade här Mattan är köpt på loppis i Sjuhäradsbygden.



Även på lite närmare håll ser den helt vanlig ut - det rosa skäret finns med som på nästan alla andra gamla mattor. Rött var ju svårt att tvätta utan att det fällde.



Men på helt nära håll ser man att många av inslagen består av "stränggarn" eller flera tunna bomullstrådar i samma inslag. Det finns några vanliga trasinslag för att stadga upp mattan men många inslag är av sammanspolade garner.



Och på fransen är det helt tydligt; varpen är av tunna bomullstrådar solvade i samma solv. Det är allt från 4 till 12 trådar i samma solv om jag har räknat rätt. Det får mig att tro att mattan är vävd i Sjuhäradsbygden - kanske av äfsingar från förläggarindustrin som jag berättade lite om här. Eller kanske är det bara någon som har fått köpt billigt garn från någon fabrik? Såvitt jag kan se är det bara naturmaterial i trasmattan - det tyder på att den är gammal men hur gammal är svårt att säga. Det finns ju folk som bara använder naturmaterial nu också :-)
Jag gillar tanken på att mattan kan vara vävd av äfsingar och garnrester man har tagit vara på - men om det verkligen är så blir bara gissningar tyvärr...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan inte säga att mattan är typisk för den del av Sjuhäradsbygden jag kommer ifrån. Bottnarna mellan ränderna var där vanligtvis skyttelkastade, med bomulls- eller ylletrasor klippta av gamla klädesplagg, som på Åländska trasmattor och användningen av flera trådar av tunnare garn i samma solv med randeffekt på längden som följd, vill jag nog hellre placera kustnära i Norra Halland.

Mångsysslare sa...

Spennende teorier. Hadde ingen aning om at det fins ulikheter som kjennetegner matter fra ulike steder.

textil sa...

Det är nog något som kommer från hemslöjdens ideologi om "ortstypiska" vävar - jag tror jag måste skriva ett helt eget inlägg om det någon gång :-)
Men kort sagt så tror jag inte att det är möjligt att särskilja trasmattor från Sjuhäradsbygden och Norra Halland. Just den här mattan är köpt i Sjuhäradsbygden men det är förstås nästan omöjligt att veta vem som vävde den eller varför - det blir bara gissningar...