lördag 12 juli 2008

spoltenar


En bild av mina spoltenar som jag köpte på loppis, tyvärr är det ingen av de här som passar till mina spinnrockar. Den ena spoltenen är lite klumpig och är nog ett hemmabygge med sin jämntjocka ten. Den andra har en ten som verkar bra att göra inslagspolar på medan den översta är så spetsig att jag funderar på om den inte kunde gå att spinna med? Om man nu hade haft en spinnrock som den passade till alltså :-)
De är ju rätt så lika sländan som jag berättade om här - där kan det vara någon som har byggd om sin spolten till en slända kanske?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det er som alltid interessant å lese det du skriver. Men nå lurer jeg på en ting: det er ikke tener til skottrokk (långrok) du har kjøpt da? Det er så mange år siden sist jeg så en skottrokk at jeg har glemt detaljene på den. Men jeg lurer på om disse ville passet bra.

textil sa...

Takk, hyggelig å høre at det var interessant!

Nei, jeg tror ikke det er tener til skottrokker jeg har fått tak i - jeg har akkurat skrevet ett langt innlegg om hvorfor jeg ikke tror det:-) Det kanskje går å bruke de til å spinne med men det viktige var nok spolingen.

Ingrid sa...

Tack!
Du har en väldigt bra sida, med så många bra inlägg! Hittade igen den här gamla sidan och insåg plötsligt vad det är som jag har liggande i lådan med spolar och snällor (spinnvingar). Jag har inte vetat vad det har varit, och nästan trott att det har varit något som är trasigt, där det fattats någon del, men har inte funderat så mycket över den. När jag nu såg din bild på spoltenar insåg jag direkt vad det är. Den har samma färg som spinnrocken, så det ska bli spännande att se om den passar! Jag har ärvt mina textilredskap av gamla släktingar som både spann och vävde mycket.