onsdag 2 juli 2008

att repa upp vävfel

Det händer det blir fel i väven... och för några dagar sedan fick jag repa upp rätt så mycket. Då klipper jag upp inslaget på några ställen och drar först ut varptrådarna mellan det uppklippta. Varpen måste vara under spänning.



Ett klipp så nära stadkanten som jag vågar och så vrider jag stadtrådarna lite åt sidan. Då får jag som regel ut inslaget från stadkanten utan att några varptrådar brister. Och ja, jag borde absolut lära mig att ta bättre bilder!



Når det inte längre går att vrida ut varptrådarna använder jag en virknål för att få ut inslaget uppifrån utan att trampa upp något skäl så länge det går. Därefter får jag antingen klippa upp igen eller i nödfall trampa upp skälet. Just den här väven är relativt gles men metoden fungerar på lite tätare vävar och sliter mindre på varptrådarna än om man "backar" i väven. Det är ju faktiskt varptrådarna som är det dyra i en väv - det är de som har flest arbetstimmar bakom sig :-) Här repade jag nog upp en sådär 30-40cm, det tog ungefär 10 minuter eller så.



Och så äntligen kom bomkäppen fram! Varptrådarna klarade av det utan för mycket oordning och ingen gick av, det är lite blandade garner av bomull 20/2 och uppåt.

För några år sedan räknade jag på materialkostnaden kontra arbetstidskostnaden vid felvävningar och det är helt klart arbetstiden som är det dyra - det var väl ingen som trodde något annat? :-) Så i stället för att lägga ner tid på att väva baklänges - det hade nog tagit flera timmar för att inte tala om hur tråkigt det är - så fick jag ta kostnaden för det förstörda inslaget, det var ju helt säkert garn för minst ett par kronor som gick åt här! ;-)

Inga kommentarer: