måndag 30 juni 2008

tvätta ull i tvättmaskin

Här om dagen skrev jag i en kommentar att jag inte vågade tvätta ull i min tvättmaskin. Men jag hade ju faktiskt aldrig provat - så idag var det dags. Jag är lite feg så jag testade med skräpull först - det är korta fibrer, klipp och annat skräp från finullen som jag har kardat i veckan.



Såhär såg den ut efter en omgång i tvättmaskinen på 30 grader och med helt vanligt kulörtvättmedel, inget ylletvättmedel alltså. Jag använde tvättpåse.



Och efter att jag delade lite på bollarna från tvättpåsen...




Jag drog isär lite mera - och det gick förvånansvärt lätt, mycket lättare än de vanliga topsbanden jag har spunnit av. Ullen hade inte filtat ihop sig men bara "flyttat" på sig i påsen. Man kanske inte skall dra någon annan slutsats av det här än att just med den här ullen och just den här maskinen så gick det bra - men jag skall nog testa lite till före jag tvättar den fina ullen i maskinen :-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Svært interessant! Jeg har nemlig en hel sekk med ull jeg skal vaske etter hvert...og hvis jeg kan vaske den i maskin så hadde jo det vært ypperlig! Juhu! Og siden jeg har vasket en alpakkagenser i min kjæres maskin (på ullvask og 0grader) så kanskje jeg tar sjansen..!

Mångsysslare sa...

Jeg venter spent på om du våger teste finere ull. I så fall blir du kanskje trendsettende, for sipusa virker jo ikke fremmed for tanken, og jeg skulle nok også kanskje våge meg på en slik løsning da. Jeg har forresten også vasket alpakka i maskin, men den røyter like mye; slutter nok ikke før den er tynnslitt.

textil sa...

Nu har jag tvättat mera ull - och det gick lika bra det!:-) Den här gången tvättade jag ull av pälsfår och använde sköljmedel förutom kulörtvättmedlet. (Det känns som om tvättmedel är bättre än såpa i tvättmaskin). Ullen blev riktigt ren i 30 grader nu men det slutar nog med att jag får tovade bollar någon gång!

Trollmamma sa...

Så intressant. kardar du den för hand se'n eller ?
Jag har en massa alpaca som är super smutsig tror du det skulle gå med den oxå ?? jag vet inte hur annorlunda den är ?

cina / trollmamma

textil sa...

Jag har inte hunnit göra något åt ullen än :-( men jag skall karda den sedan.
Jag hade tvättat alpackan för hand tror jag - tycker den är mycket lättare att få ren än vanlig ull, det är mest jord som löser sig upp i kallt vatten om man inte har för bråttom. Och så är det lite farligt att säga att det går bra när vi troligen inte har samma sorts ull, samma vatten och samma maskin förstås! Kan du inte testa lite först?