fredag 27 juni 2008

handspunnet

Jag spinner lyxiga fibrer just nu - det här är mohairtops tvinnat med silke. Det var inte helt lätt att spinna mohair, den var hal och höll inte ihop - eller så blev den som ett rep.



Tanken var att sticka något och så borsta upp mohairen efteråt men det ser inte helt lätt ut att sticka något av det här. Jag tycker iofs att det blev ett kul - men kanske inte så praktiskt garn...
80 gram och 200 m blev det.



Och så har jag spunnit kammat och kardat alpacka - det i mitten är bara alpacka och är kedjetvinnat. Det är spunnit tunnt och med mycket snodd . Fibrerna var lite olika långa - både korta och långa, mjuka och hårda så jag tänkte det kunde gå bra men det blev inget höjdargarn precis... Mjukt blev det iofs men tja... Det är 100 m 3-tr alpacka och kanske 200 m av det brunvita.



Det vitbruna gillar jag däremot. Jag spann ett tjockt garn av alpacka med mindre snodd och passade samtidigt på att prova alla möjliga tekniker att hålla fibrerna på olika sätt och med både höger och vänster hand och även med bara en hand. Det vita är spunnet av någon gammal ull som låg här - crossbred-ull av sämsta kvalite kanske? Men den stora överraskningen kom när jag hade tvinnat garnet - det blev så mjukt och gott. Det ser ut som ett riktigt raggsocksgarn men känns som ett lyxgarn. Jag gillade det och tänkte att jag måste nog spinna lite mera så det räcker till något riktigt. Men den andra härvan blev för jämnt spunnet (jag slutade att testa olika tekniker där). Usch- aldrig får man vara riktigt nöjd ;-)

Inga kommentarer: