söndag 15 juni 2008

sortera alpackaull

Nu har jag börjat sortera alpackaullen och det här är den verkliga lyxkvalitén :-) Vit, lång och otroligt mjuk ull. Den vita ullen sorterar jag i tre olika högar - den jättefina ullen, den inte fullt så fina men helt brukbara och så de grova fibrerna.



Jag blandar de grova bruna och vita fibrerna, det blir nog ett sticksigt garn men till en matta borde det gå bra? Nu har jag aldrig färgat alpacka men det bruna och vita kanske ger snygga toner efter färgning med bara en färg? Ullen räcker nog till att testa tovning och som kuddstopp med. Det är helt klart mest av den grova ullen - rimligt med tanke på att det var skräpull jag fick.



Den grå ullen sorterar jag bare efter färg. Det finns mindre av den rent gråa färgen och den är mycket vacker - måste nog fundera på vad man kan använda båda fina och grova fibrer till samtidigt. Jag får nog inget pris som ullsorterare med den här ordningen :-)



Och så lite brun finfibrig ull som är tvättad - jag blev så nyfiken på att se skillnaden mellan otvättad och tvättad alpacka. Jag har inte hunnit spinna något än så länge men det sägs vara lättare med tvättad ull. Någon läsare som har provat och som kan ge lite tips? Skall man kamma, karda eller kanske spinna direkt?



Och så en ögonblicksbild från uterummet just nu. Det haglar så marken är vit här. Det blir nog inget kvar av våra ynkliga jordgubbar...

Inga kommentarer: