onsdag 11 juni 2008

spolar

Nu har jag börjat provväva min gamla ufo - den har stått så länge att jag kommer nog inte riktigt ihåg hur jag gjorde... alltså måste jag provväva. Då använder jag gamla spolar som annars står på "spolställningen" som kom med en vävstol någon gång. Det är egentligen bara en bräda med spik isatta på snedden och jag tycker den borde ha ett eget namn och inte heta spolställning - men jag vet inte riktigt vad det skulle vara.



Här ser man att någon har kapat huvudena av spikarna efter att ha slagit in de på snedden på brädan. Jag använder oftast spolhylsor och forsöker göra slut på spolarna för varje väv men det lyckas inte alltid. Här är några spolar som har blivit över - det är brunt, vitt och grått cottolin som hörde till en räcka med handduker som inte är fållade än så länge. Det mörkgröna lingarnet tillhörde en duk i en annorlunda bindning på 4 skaft som gav en drälleffekt i treskaftskypert om jag inte missminner mig helt - de rödrosa ullgarnerna har jag inget minne av alls :-)



Det turkosa är också cottolin till handdukar och det skarpt gröna och orange är bomull 24/2, det har säkert varit bomullstyg. De vita spolarna var nog ull till vadmal och andra ylletyger och linet var till dubbelväven... kanske. De mörk bruna spolarna med ull har jag också glömt vad det var...

Då och då varpar jag en restgarnsvarp av alla spolar som blir över men annars används de till provvävning. Spolställningen är tänkt att hänga på vävstolen, den har ett hål för upphängning. Tyvärr finns det ingen plats som passar på den vanliga vävstolen så den får stå på spolbordet bakom spolmaskinen istället, där står den bra.

1 kommentar:

VIKTORIA sa...

Hej och tack för besöket. Vilka vackra bilder på spolarna och vilket trevligt inlägg om den gamla trasmattan. Det är just därför de är så fascinerande - de bär på så mycket historia. På återseende,