torsdag 5 juni 2008

en trasmatta

Det är för varmt att väva här hos mig så jag har tittat på mina gamla trasmattor istället. Den här ser väl rätt så vanlig ut? Till och med med det vanliga rosa skäret över sig. Det är den röda färgen som fäller - förr i tiden var rött svårt att få tvättäkta.



Här ligger mattan på golvet och om ni förstorar bilden ser ni att den inte alls är så vanlig som man skulle tro. Varpen är inte enfärgad men har fyra mörka varpränder, två i varje sida och inplock i ljus lila, gult, rosa och mörkblått. Själva trasmattan är vävd i tuskaft men den har effektränder med rosengång och är därför troligen solvad på 4 skaft Kypertränderna är också i olika färger - på den här bilden gulhvit, ljus lila, blek rosa, skarp rosa, ljus blågrå, ljus rosa og skarp rosa igen.



Här ser man hur många olika sorters tyger väverskan har använt - det var ju troligen en hon...
Nerifrån vänstra hörnet : vitt lakanstyg i tuskaft, ett varprandat tyg i tuskaft - brunt, grönt och vitt - kan det ha varit en klänning eller skjorta? Nästa tyg är i kypert i vitt, blått och lite rött och ser ut som traditionella handdukar. Därefter kommer ett tuskaftstyg i beige med lite grönt och rött, också en klänning eller skjorta?
Nästa rand är av skotskrutigt tyg i rött och svart - kanske i ylle eller något som skall likna ylle? Så kommer ett blåvitrutigt tyg i i tuskaft - en ljus rand i gråblå (eller är det granntyget som har färgat av sig?) den är i tuskaft och så en rand i ett brunt tyg som kan vara i trikot före det brungrönvita återkommer i två ränder. Därefter en rosengångsrand i ett lite stelt tyg i varp eller inslagseffekt, kan det ha varit överkast eller ett förhänge av något slag?



Här en annan bild där man ser att hon också har använt trikot-trasor. Den rosa rosengångsranden är i ett tyg som mycket liknar de rosa underkläderna i trikot man hade runt 50-talet. Kanske arbetade väverskan i textilindustrin i Sjuhäradsbygden? Eller tog sina egna underbyxor eller underkjolen? Det var stora modeller och mycket tyg :-) Några ränder är i viskos så det här är ingen matta från 1800-talet, den kanske är 60 år gammal eller så. Men det är i alla fall kul att se att någon har lagt ner så mycket arbete i den. Och så undrar jag: hur såg egentligen trasmattan ut när den var ny? Med alla färger och mönster? Var den snygg då också?

2 kommentarer:

Lise-Lotte sa...

Jag uppskattar dina analyser! Du går in i detaljer och utforskar verkligen. Och det här var inte första gången. Vad mycket man kan få ut av lite.

Om trasmattor, så kommer jag ihåg min mamma och mormor som satt och klippte trasor när jag var liten (typ 70-tal). Och vävde t ex den typen av trasmattor av rester som är på dina foton. Annars försökte dom samla ihop färghögar och göra randiga varianter.

Jag kommer för övrigt ihåg en trasmatta som fanns hos mina föräldrar, lite äldre, som mormor eller farmor vävt, som var en sådan resttrasmatta som på dina bilder, och också hade rosengångsmönster (eller liknande).

textil sa...

Vad trevligt att du gillar det! Jag tycker förstås att det mesta blir intressant om man bara har tillräckligt med information :-)