lördag 21 mars 2009

en grå kypertväv

Jag håller på att göra i ordning kypertväven jag satte upp för att testa vävstolen här och här Det skall bli en pläd tänkte jag men först fick jag kolla om jag hade några vävfel. Till det använde jag mitt nya ljusbord - mycket avslöjande :-) Till vänster med ljus och till höger utan ljus - det till höger ser helt ok ut men det till vänster avslöjar ojämnheterna... Det är kul att se hur linjerna inte bara går tydligt på snedden men också hur inslaget höjer och sänker sig i själva väven.



Som sagt - ljuset bakifrån avslöjar alla ojämnheter! Tyget är förstås skrynkligt efter att ha legat ihopvikt i några månader...



Jag tråcklade ihop stadkanterna för att tyget skulle hålla sig rakare i tvätten och lät det ligga i kallvatten någon timme före jag tvättade det i maskin - allt för att undvika tvättveck.



Såhär blev tyget efter 40 gr kulörtvätt med vanligt kulörtvättmedel. Det är fortfarande mjukt och följsamt men hade säkert blivit fluffigare om jag hade borstat upp fibrerna...



Nu ligger ylleväven till tork hårt lindad runt ett plaströr medan jag funderar på hur jag skall göra avslutningen. Just nu tror jag att jag skall sy med ylletråd och inte avsluta med brickvävning - det går så mycket snabbare att sy än att väva en avslutning. Att knyta fransar är det lite sent att tänka på ;-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Va fint de blev! Känner att jag måste testa det där med gles ylleväv som tvättas i maskin, men det finns ju så mycket annat att göra.

Birthe P sa...

Tak for tippet med at lægge stoffet i koldt vand inden den egentlige vask. Det skal jeg forsøge at huske..

textil sa...

Tack - glesa yllevävar är kul så prova det! Det enda tråkiga är att det går åt så mycket material..

Om fibrerna är helt mättade med vatten före man lägger det i tvättmaskinen, är risken mindre för tvättveck. Tråcklingen har jag däremot gjort för att stadkanterna inte skall bli så bubbliga efter tvätt - det händer ju att det krymper olika om man nu inte har vävd helt jämnt ;-)