lördag 14 mars 2009

vårull

Här är lite av den ullen jag fick med mig efter fårklippningen - kort och rätt så smutsig ull - typisk vårull som det sägs man inte kan/skall använda för handspinning. Jag ville i alla fall testa lite...



Ullen fick ligga i vatten något dygn och därefter tvättade jag i ett ylletvättmedel och sköljde förstås. Ullen blev rimligt ren och tvättmedlet tog merparten av lanolinet - men lämnade kvar något som jag tror är vaxer - ullen blev klibbig. Jag undrar om det beror på att jag använde ett neutralt tvättmedel - det är ofta ullen inte blir så bra då tycker jag.



Men jag färgade i alla fall - eller hällde rödrosa färg över en del av ullen borde jag nog säga ;-) därefter fick det ligga i ugnen i en timme i ungefär 80 grader.
Jag fick skölja ullen lite mera än vanligt - en del färg fastnade nog på "det klibbiga" och inte på ullen och försvann därmed ut med sköljvattnet...



Men jag är rätt så nöjd i alla fall. Nu skall ullen torka och sedan kardas tillsammans med den halvparten som jag inte färgade och så bli till kardgarn var det tänkt. Jag skall nog spinna det i långdrag - jag gillar verkligen uttrycket "dra i långdrag" när det gäller spinntekniker ;-)

Inga kommentarer: