lördag 14 mars 2009

mera vårull

Ull från ett gammalt får - det hade ljusgrå ull med mycket vitt i. Det är också vårull förstås - kort och smutsigt.



Ullen är också lite strävare än den vita i förra inlägget.



Men färgningen var lite mera genomtänkt här - det skulle bli ljusa skogsfärger tänkte jag.



Och jag gillar det. Färgerna får mig att tänka på skog på vårvintern - lite brunt, lite blågrönt och lite grått och många olika gröna nyanser.



Vi får se om färgerna "överlever" kardning och spinning - det brukar ändra sig rätt så mycket från ull till garn har jag märkt :-) Den här ullen blev färgad i ugnen på samma gång som den vita men jag använde inget ylletvättmedel när jag tvättade här, bara varmvatten och resultaten blev så mycket bättre. Ullen klibbar inte alls och jag behövde bara skölja en gång. Så konklusionen måste bli ... ull blir renare utan ylletvättmedel??

1 kommentar:

Eva S sa...

Fick vårull nu i vår och tack vare att dom fåren gått ute var den nästan finare än den höstull jag fick, efter en SEN klippning för två år sedan. Jag har fått tippset att tvätta ullen genom att lägga den i handljummet vatten och låta den ligga ca en kvart. Vattnet ska inte kallna av för mycket. Sedan har jag centrifugerat den och torkat. Tycker det är helt OK att karda sedan. Är fortfarande novis på detta område men det är så roligt.