onsdag 11 mars 2009

fårklippning mars 09

Här kommer några av de utlovade bilderna från fårklippningen jag tittade på i förra veckan. Fåren togs in i grupper och klipptes efterhand, det är olika korsningar men mest suffolk-får.



Och här är fårklipparen! Det är Tore Mellemsæther från Hitra, Norge. Han har varit med på NM i fårklippning och verkade vara mycket duktig utan att jag vet så mycket om fårklippning förstås. Trevlig och effektiv var han i alla fall! Man kan ta kontakt med Tore på tore.me @ online.no eller tel +46 41572667



Och klippmaskinen som ser såhär ut efter ungefär 30-40 får. Den tjocka, mörka geggan på maskinen är lanolin.



Jag fascinerades av hur lugna fåren var - de låg helt stilla och tysta. Det har säkert med fårklipparen att göra - jag har en känsla av att det inte alls hade gått lika bra om jag skulle testa att klippa!



Fåren låg i de mest konstiga ställningar - lugna och utan ett ljud till protest.



Och i bakgrunden tittade de andra fåren på och väntade på sin tur. Det var säkrast att stå i hörnet men en del kom faktiskt fram och tittade storögt på.



Här börjar Tore klippningen av ett får. Fåren skall snart lamma och är stora. Det verkade som om de tyckte det var skönt att få bort ullen.



Tore berättade att han nyss hade varit hos en annan fårägare som hade "Gammalnorsk sau"
Där fick fårägaren 5 NOK pr kilo ull när han levererade det. Tänk om spinnare kunde få köpa ullen i stället? Och om klippning och skötsel av fåren anpassades till det? Det skulle både fårägarna och hantverkarna tjäna på.



Det är vårull som klipps här - den är kort och smutsigt efter att fåren har varit inomhus hela vintern. De klipps före lammningen och för sin egen skull och inte alls för ullen. Jag fick oavsett det med mig hem en hel säck ull som nu håller på att torka och som skall bli till garn lite längre fram.



Som sagt jag fascinerade av hur lugna fåren var. Mycket märkligt det där :-)



2 kommentarer:

Tvärslå sa...

Tycker det verkar så hemskt med maskinklippning,jag kanske har fel men jag har klippt ett par - jo jag vet det är inte mycket, men de klippte jag med sax och det kändes skonsammare.
Det fungerar väl inte så bra om man har många får förstås.

textil sa...

Jsg tänker mig att om jag hade varit får så skulle det kännas bättre att bli fasthållen i 2 min än i en halvtimme (eller 2 - 3 halvtimmar?)som klippning med sax ofta tar. Dessutom är proffsklippare just det - proffsiga och kan det här med hur man skall hålla för att fåret inte ska skada sig, de fick nog inga jobb om de skadade djuren.
Men jag förstår hur du tänker - jag trodde också sax och handklippning var skonsammast tills jag såg det själv - för att inte tala om att den "lyxiga" handklippta ullen jag köpte en gång var helt förstörd av både dubbel och trippelklipp...