lördag 1 mars 2008

brickvävning Oseberg typ IV del 3

Varpen är fäst i bandfästet och jag har satt i en nål för att hålla brickorna i ordning. Det går lika bra med ett band.



Fönsterhaken passade bra att fästa varpen i. Det går lätt att reda ut trasslet bakom brickorna genom att sära på brickorna.



Själva vävningen går till så att man vrider alla brickorna och så lägger i inslaget i skälet dvs öppningen mellan de övre och de nedre trådarna. Här vrider jag bara framåt än så länge och bilden visar utgångsläget för vridningarna. Inslaget skall redan vara ilagt när man börjar.



1. Brickorna vrids ett kvarts varv framåt och ett nytt inslag läggs in i skälet efter vridningen.




2. En kvarts vridning till och ett nytt inslag i skälet. Inslaget skall dras åt lite mera än i vanlig vävning - man vill ha varpeffekt på bandet och inslaget skall vanligtvis inte synas.



3. Och en vridning till och så ett inslag efteråt förstås. En kvarts vridning är det "normala" i brickvävning - antingen vrider man framåt eller så vrider man bakåt och man behöver inte vrida alla på en gång heller men just här gör jag det.




4. Och så den sista vridningen - då är man tillbaks till utgångsläget och skall ha vridit 4 kvartsvarv och ha lagt in 4 inslag. Man fortsätter såhär tills trasslet bakom brickorna blir så hårt att det inte går längre. Då vrider man kvartsvarv bakåt i stället och trasslet löser upp sig - man byter vridningsriktning med passande mellanrum.





En bild av bandet tagits lite på snedden så att man bättre ser hur mönstret bildas av trådarna i de tre mittbrickorna.
Om man är nybörjare blir det lite lättare om man tar ett grövre garn, mitt band blev bara 4 mm brett och det kan vara lite pilligt för en nybörjare. Det går bra med nästan vilket garn som helst men det skall helst vara starkt och hårt tvunnet. Virkgarn i bomull är lätt att jobba med eller möbelåtta om man vill ha ullgarn - men jag har vävd i allt möjligt från mattvarp till sytråd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack !

Jag har köpt brickor men det är nog som du säger lättare med spelkort ska investera i en ask i morgon för jag ids inte ta av dem jag har.

Var köper man alla "redskap" skärp, bandfäste? Kunde ju vara kul att ha.

/Bonnmoran

textil sa...

Man behöver inte så mycket redskap egentligen. Skärp kan man sy själv, bandfäste finns att köpa på hemslöjdsaffärer, hantverksbutiker etc men det går lika bra med en säkerhetsnål som man fäster bandet i linningen med. En brevkniv, linjal eller en slö kökskniv funkar bra som bandskyttel, då virar man inslaget runt en pappbit. Vävkompaniet i Borås, textilmuseet i Borås och många andra ställen säljer redskap om man vill ha det.
Det kommer förresten en del 4 om brickvävningen lite senare - lycka till så länge!

Anonym sa...

Jo, jag vet att man inte behöver ha allt, men jag har ju tänkt att fortsätta väva... måste bara ta klivet o komma igång.

Då får det nog bli en resa ner till Borås, för det är nog det närmaste stället ifrån mig som har redskapen.

Så kul att du funderar på del 4, det ser jag fram emot....

/Bonnmoran