lördag 1 mars 2008

brickvävning Oseberg typ IV del 1


Margareta Nockert har analyserat brickvävningsfynden i boken "Osebergfunnet, Tekstilene" och jag har ritat upp mönstret efter hennes beskrivning - som jag gissar det har varit. Ingen nulevande person vet förstås hur det egentligen såg ut.
Tyvärr har museet lyckats förstöra mycket av fynden - "man måste ju förstå att svärden är viktigare" sa en expert - men Nockert har i varje fall gjort så gott hon har kunnat med det materialet som finns kvar. Boken är inte bra, det är sällan man ser en så rörig och dålig redigerad bok för inte att tala om att det tog över 100 år för att få den publicerad! För närmare 1000 kr får man nytryck av gamla artiklar, nya suddiga färgbilder och så några nyskrivna artiklar där iofs ett par är relativt intressanta.



Här är i alla fall min början på bandet som Margareta Nockert har analyserat. Bandet har 10 brickor och är vävt i siden och något växtmaterial som nu är borta. Nockert tror att silket i kantbårderna kanske var rött, den smala randen blev blå här men den kan lika gärna ha varit grön eller vilken färg som helst. Den är nästan helt borta nu men man kan fortfarande se att färgen har varit mörkare än den röda skriver hon. Den gula är det jag har tänkt mig som blekt lin (är det lin som har förmultnat?) - en ren gissning det också förstås.
Bandet hade öglor av inslaget i kanten, de användes troligen till att sy fast bandet. När band är oliksidiga är det ofta för att det skall sys fast på kläder eller något annat tyg. Det var 0.5 cm brett och har 20 silkeinslag/cm.



Mönsterritningen av mitt band som det ser ut nu. Här vrider jag alla brickorna framåt. Övre delen är bara för att man bättre skall se hur mönstret blir. Om man inte vill ha "taggar" i mönstret - den gula tråden i mittbrickan går lite på tvären var fjärde vridning - kan man vrida lite annorlunda men jag hoppar över just det nu.

Vill man varpa på traditionellt sätt är varpordningen såhär:
3 x 4 röda
4 blå
3 röda + 1 gul
2 röda + 2 gula
3 röda + 1 gul
4 blå
2 x 4 röda

Totalt 40 tr i 10 brickor

5 kommentarer:

Anonym sa...

Otroligt fascinerande projekt!

textil sa...

Brickvävning är kul! :-)

Anonym sa...

Have you got any more information or links about Oseberg textiles? Would be happy to read about it.
Thank you in advance!

textil sa...

http://www.forest.gen.nz/Medieval/articles/Oseberg/textiles/TEXTILE.HTM
has a translation of an article written by Sofie Krafft and a google search will get you more results.
The photo of the find is from
"Osebergfunnet, Tekstilene"
ISBN 8280840249 / 9788280840240

textil sa...

http://tinyurl.com/5z8vek
Try this :-)