lördag 29 mars 2008

cheviot, suffolk och bilkörning

Såhär har jag haft det de senaste två dagarna. Många lastbilar, dåliga vägar och fin natur som man inte hinner titta på... Jag är alltså hemma igen med bilen lastad med fina fynd - allt från ull till nya böcker! Ni får nog höra mera om allt detta efterhand som jag hinner packa upp mina fynd.



Mest överraskande var att jag kom över 2 fällar med cheviot och en suffolk eller svartfjes som de också kallas i Norge. Cheviotfällarna är svarta - eller mera mörk bruna med lite solblekta toppar, den ena har lite grå fibrer inblandade. Fåren har funnits på en gård sedan 1700-talet men har möjligen blivit korsade med andra raser under årens lopp. Nu har en ny ägare tagit över fåren och det är från honom jag har fått fällarna. Det skall bli kul att testa cheviot-ullen - jag har hört så mycket om cheviot-byxor och cheviot-kostymer. Det skulle vara outslitliga finbyxor som man fick till konfirmationen och som var tänkta vara hela livet.
Jag fick höstull och fårägaren har mera om någon är intresserad. Den ljusa ullen är den från suffolk och det finns mera av den också förutom från det vanligaste vita norska fåret, norsk dalasau.

Tillägg: Ni skall nog ta mina uppgifter om fårraser och årtal med en stoor nypa salt... efter lite googlande verkar det inte stämma alls. Dags att läsa nya boken "In sheep's clothing" kanske?

Inga kommentarer: