onsdag 6 februari 2008

träskulpturer av KG Gyllensvärd

Här är min absoluta favoritfågel! :-) Det är en strandskata av KG Gyllensvärd, just nu står den på min kökspall men den skall nog få en mera passande plats efterhand. Tyvärr ger inte bilden rättvisa åt skatan, tex ser man inte det snygga vågmönstret på foten speciellt bra. Runt halsen har strandskatan en etikett som blant annat berättar att strandskatan är Bohusläns landskapsfågel.



KG är en ovanlig duktig tecknare och formgivare, dessutom snäll och trevlig! Bilden visar Bohuslöjds utställningsfönster i Göteborg där han har utställningar iblant men hans verk kan också köpas eller beskådas på andra orter. Jag har lånat bilderna från hans nystartade blogg där har han bilder på flera båtar. Ta en titt på de runda, bulliga och trevliga båtarna - man blir i gott humör av de :-)



Båtarna ser levande ut - ser ni ögonen på den i mitten? Kul med alla runda och organiska former och så gillar jag att de är stora - och att det är så mycket att titta på! KG gör forstås mycket annat också, det återkommer jag till. Han är tecknare i grunden men jag har hört rykten om textilmönster, det skall bli spännande att följa framöver.
KG bor i Åsa , Kungsbacka och vill man ta kontakt med honom är det lättast att söka på Gyllensvärd på Eniro eller hitta.se - eller använda bloggen förstås.

Inga kommentarer: