tisdag 19 februari 2008

spinna på spinnrock


Det är en del som söker på "hur fungerar en spinnrock" som hittar hit till bloggen så här kommer en liten film där jag försöker mig på att spinna tunnt garn av merinofibrerna från Spinspiration. Jag har testat lite olika sätt att hålla och mata fram fibrerna men än så länge är det här sättet som fungerar bäst för mig - jag tar gärna emot förslag på andra sätt att göra det på!
"Förgarnet" ligger i ett stort trassel - och inte i ett snyggt nystan som man troligen skall men med de här fibrerna går det bra.

Jag har också tagit av spolbromsen - den svarta flärpen som hänger ner - för att det inte skall dra in så snabbt. Olika spinnrockar och olika spinnare vill nog ha det på lite olika sätt, vanligtvis använder man spolbromsen på den här typen av spinnrockar. Indraget hänger också ihop med hur snabbt man trampar och jag trampar relativt sakta här, det syns nästan inte på filmen att jag trampar. Grovleken på tråden blir runt 8-9/1 gissar jag, kanske lite tunnare.

- och ja, jag glömde att slå av radion och ljudet från spinnrocken är inte så högt i verkligheten, kameran förstärker tydligen den här sortens ljud. Vill ni inte lyssna på gårdagens nyheter så stäng av ljudet :-)
Väntar ni på "hur fungerar en vävstol" så kommer det några svar på det också efterhand. Jag måste bara röja litt runt vävstolen först...

5 kommentarer:

bonnmoran sa...

Så fint o jämt du spinner !

Fast jag väntar lite på en film om brickbandsvävning....

Kram Christina/Bonnmoran

textil sa...

Tack!:-)
Men det känns som om jag har så mycket kvar att lära!
Vet inte riktigt om det kommer någon film om brickvävning - men jag börjat rita ett mönster till ett nybörjarband (från Osebergsfynden) och det skall jag lägga upp + lite bilder så snart jag hinner varpa. I nästa vecka kanske?

Anonym sa...

Jag har anmält mig till brickbandsvävkurs på Lödöse museum i april, så jag väntar tålmodigt på ditt mönster efter april månad :o) Mer information om kursen finns på Museets hemsida.

/Bonnmoran

textil sa...

Det var tur det inte var så bråttom!
Den här veckan har jag varit upptagen med så mycket annat så jag har inte hunnit titta på mönstret - men jag räknar med att hinna med det före april! :-)
Kul att du skall gå på kurs på Lödöse - jag tittade på brickbandet de hade sist jag var där - men jag hade behövt ett förstoringsglas eller mikroskop för att få någon uppfatning om hur det var vävt. Det blir mest bruna trasor man ser...

Anonym sa...

I believe this system was the sωeеtest factοr
ever.

Hеre іs my homepage; Green smoke vs prosmoke