onsdag 13 februari 2008

garnnummer på handspunnet garn forts

Tigeröga var månadens sändning från fiberklubben på Spinspiration, snygga färger som kanske inte visas så bra här. Jag delade upp fibrerna på längden i 4 nystan. Nystanet längst ner till höger har jag dessutom dragit ut till ett förgarn, först en gång och så en gång till för att det skulle gå lättare att spinna tunnt.



Här har jag spunnit så tunnt jag kunde samtidigt som jag arbetade i en behaglig rytm. Det kändes ungefär som sytråd medan jag spann - men det visade sig ju att det var det inte alls!



I verkligheten blev det ett relativt tjockt vävgarn - 9/2 om jag hade tvinnat det till 2-tr och lite tunnare än möbelåtta alltså. Med alla de vanliga felkällorna räknar jag med att garnet kommer att bli ungefär som plädgarn 7/2 efter tvätt. Här ligger det bredvid mitt navajotvinnade garn som jag har börjat sticka lite av, det var 3/3.
20 gram merino hade jag alltså och det blev 186,5 meter långt. 10 gram är 93,25m och ett kilo garn blir 9325m = 9/1.
Hm - jag får nog ha en annan strategi om jag skall lyckas spinna tunnt garn...30/2 hade jag tänkt mig till mina brickband och då skulle 20 gram merino ha blivit 600 meter. Dags att gå en kurs kanske?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tenker du klarer deg bra uten det kurset, du er på god vei. Om du hadde delt opp fibrene i 8 eller kanskje 10 nøster, så ville det vært enklere å spinne tråden enda tynnere.

textil sa...

Dagens forsøk ble 12/1 så det går rett vei i hvert fall! Jeg delte opp fibrene en gang til som du foreslo (og dro ut de til forgarn denne gangen også) Er det ikke merkelig at det føles som sytråd når jeg spinner - og så blir det så tykt garn etterpå!