söndag 10 februari 2008

kuddar i finnväv

Jag höll ju på att sy kuddar här om dagen men tyvärr har jag inga bilder av de nya än så länge så här kommer det gamla kuddar istället. De är vävda i finnväv eller mönstrad dubbelväv som det egentligen heter och jag gjorde dessa i samarbete med en designer för några år sedan, det var till en utställning.



Jag tycker det är ett bra exempel på att finnväv inte behöver vara så traditionell - men nya mönster kan faktiskt vara rätt så svåra att väva. Mycket räknande blev det! De traditionella mönstren brukar vara rätt så logiskt uppbyggda och därmed mer lättvävda men når jag tittar på kuddarna nu så kanske det var värt det i alla fall - iofs så blev kuddarna sålda så jag har bara bilderna kvar.



De är vävda i möbelåtta - ett garn som lämpar sig mycket bra till finnväv. Det är starkt och inte så tjockt. Lite strävt när man väver, men mjukt och skönt efter tvätt. De två varplagren har samma elasticitet i motsats till de vanliga finnvävarna i ull och lin, det gör de också lite lättare att hantera.

Inga kommentarer: