måndag 5 november 2007

tvätta ull i saltvatten


Jag fortsätter att testa tvätt av ullgarn, den här gången med saltvatten och såhär såg vattnet ut efter 30 min! Jag använde 27 gr salt pr liter vatten - som havsvatten ungefär- och det var 5 liter vatten i bunken. Garnet var spunnet av förgarn med spinnolja i, inte riktigt samma sak som ny ull med lanolin - men tillräckligt nära för ett test tyckte jag.



Här är garnet efter tvätt- 150 m 2-tr garn.




Garnet är inte helt torrt på bilden men jag hoppas man ser hur det liksom har svällt och hur fibrerna har krupit ut ur garnet, en god del snodd har försvunnit också. Det var lite överspunnet från början men nu liknar det lite på mitt ammoniakgarn. Helt tydligt är det någon kemisk reaktion som sätts igång av saltet. Hade varit kul att veta vilken!

4 kommentarer:

Åsa i Skuttunge sa...

Ja det vore verkligen kul att veta..själv brukar jag göra som Tina i ett inlägg tidigare. Lägga ullen i ganska varmt vatten (ca 45 grader) i ca 15 min - och sedan skölja någar gånger. Den verkar bli minst påverkad av det på nått sätt. Tendensen är annars att garnet blir lite strävt och "spretigt" som du säger.

textil sa...

Garnet blev faktiskt mycket mjukare i saltvattnet än med vanlig vatten men alltså också mycket spretigare. Det ser iofs lite bättre ut nu när det är torrt. Idag har jag tvättat med "bräckt vatten" och väntar nu med spänning på att det skall torka. Fortsättning följer!:-)

Leigh sa...

Thank you so much for your comment about the tracking problem I had with my handwoven placemats. I will have to experiment with the sett. Very useful information!

Your yarn is lovely. A beautiful color.

Mångsysslare sa...

Lanolin og kroppssalter blir jo såpe, så jeg gjetter på at garnet har blitt litt tovet. Det blir jo ofte mjukere av tovning og fibrene kan jo ha begynt å filte seg bitte lite grann med trådene inntil, så det er derfor de titter ut av tråden. Hva tror du om den gjetningen?