eller grått och blått?
fredag 30 oktober 2009
flera höstfärger
eller grått och blått?
torsdag 29 oktober 2009
mera luffarslöjd
Nu har jag försökt ta flera bilder av Ulla på Dammshults luffarslöjd. Skuggorna gör förhoppningsvis att man bättre ser hur fatet och korgen är.
Jag har samtidigt beställt lite fotoböcker - det var efter jag lyckades med att ändra alla inställningar på kameran och inte kunde komma tillbaka till normal-läget.... men någon gång måste väl också jag få till några bilder som gör Ullas alster rättvisa. Om inte genom skicklighet så i det minsta genom ren och skär tur :-)
"Ringarna" och randen är snygga!
Och här är korgen som passar till röda äpplen...
..eller så till topsband förstås!
söndag 25 oktober 2009
ljusstake i luffarslöjd
Det är mörkt och trist väder här idag. Dags att börja fundera på ljusstakar :-) Det här är en häftig modell i luffarslöjd från Ulla i Dammshult.
Jag har berättat om Ullas luffarslöjd tidigare - hon gör annorlunda och framförallt snygga saker!
Jag gillar foten på ljusstaken!
Och storleken! Passar perfekt för mig som inte gillar att ha ljusen på bordet :-)
Såhär ser den ut ovanifrån. Det är faktiskt jättesvårt att ta snygga bilder av luffarslöjd - sakerna är så luftiga och transparenta så man ser mest bakgrunden... Jag har flera saker av Ulla som jag skall försöka fota en dag jag har god tid - förhoppningsvis kan man då se allt det skira och tuffa och solida och det levande i hennes alster. Vill man se sakerna på riktigt kan man ta kontakt med Ulla på dammshult - at - telia.com och hennes nystkrokar kan man också köpa hos Stäkets hantverk
onsdag 21 oktober 2009
höstfärger
lördag 17 oktober 2009
handspunnet öglegarn i mohair
Inför nästa försök skall jag komma ihåg att ha mycket snodd till öglorna och så att inte borsta upp fibrerna före tvinningen. Troligen borde det gå lite bättre om jag tvinnar med något ullgarn också.
Den elektriska spinnrocken är perfekt till sådan här spinning/tvinning. Det första man tänker på är ju att det går så snabbt att spinna på en e-spinnare men det går faktiskt lika bra att spinna mycket långsamt - långsammare än man kan klara av att trampa på en vanlig gammaldags spinnrock. Och då öppnar det sig ju nya möjligheter såklart :-)
torsdag 15 oktober 2009
om öglegarn i mohair
Danska var det förstås och inte norska...
Härvan jag köpte är maskinspunnen och ser lite annorlunda ut. Dels tycker jag att det ser ut som om det är två mohairtrådar som bildar öglorna mellan två tunna trådar och så en fjärde tråd som håller ihop det hela. Jag får nog läsa på/kolla lite mera...Tja - två + två + ett är väl fem...
På den här bilden ser man hur den lite tjockare tråden (med mest merino?) håller öglan på plats. Garnet innehåller 78 % mohair,13 % merino och 9 % nylon och är färgat efter spinningen. Det har 170m pr 100 gram - jag har en känsla av att mitt öglegarn kommer att bli något tjockare ;-)
torsdag 8 oktober 2009
lin och linodling
lördag 3 oktober 2009
handspinning med Evilla förgarn
måndag 28 september 2009
ullköp
Som ni förstår har jag varit på Syfestivalen i Borås - där var det var mycket stickgarner och lite sysaker. Jag köpte nog ull eller förgarn av alla försäljare som hade och skall testa de olika sorterna efterhand. Men det som slår mig är att om det är så lätt att köpa färdigkardad och/eller färdigfärgad ull - borde det inte vara lika lätt att köpa råull?
fredag 25 september 2009
mera om ullköp

För att visa hur stor skillnad det kan vara på "vårull" och "vårull" är de här två bilderna från Ann i Skenes "vårull". Fåren har långfibrig och fin ull som lämpar sig utmärkt till handspinning. Hon klipper sina får en gång i året - på våren så det är egentligen helårsull förstås. Men till skillnad från finullsförsäljaren arbetar hon medvetet på att få fram fin ull för handspinning.
Den sista bilden visar Ann som skakar av dubbelklipp och skräp av den ena halvan av en fäll. Som ni ser hänger ullen ihop så det går att skaka av dubbelklippen. De gångerna jag har sett får klippas förutom hos Ann, har det inte varit möjligt. Ullen är for kort och klipps på ett sådant sätt att alla dubbelklipp följer med i fällen och helt hem till spinnaren förstås. Anns får är såvitt jag vet "pälsfår" och är väl inte så annorlunda än värmlandsfår så det beror tydligen på hur man gör och så på hur man klipper.
tisdag 22 september 2009
om att köpa (och sälja) ull
Portot kom på lite över 160 kr och det är lika självklart inte ok.
För att jag skall bli en glad och nöjd kund krävs inte nödvändigtvis ett lågt pris. Får jag däremot långfibrig och ren ull som det är kul att tvätta, färga och spinna betalar jag gärna för det. Så det jag önskar mig av er som vill sälja ull till lite högre priser är:
En webbshop med riktiga bilder av exakt den ullen som skall säljas. Beskrivning av vilken typ av ull det är - ras, finhet, längd, färg och som sagt bra bilder. Enkel beställning/betalning och så förstås rimliga fraktkostnader.
Ullen måste vara väl sorterad - all smutsig och missfärgad ull måste tas bort.
Längre ullfibrer dvs troligen bör man bara klippa en gång i året. (Jag har lite svårt att förstå varför just svenska får måste klippas två gånger/år?)
Minimalt med hö och gräs; det ställer också krav på hur fåren sköts och hur man gör det på ett bra sätt vet nog fårbönderna bättre än jag :-)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)