måndag 28 september 2009

ullköp

Om det nu är så svårt att köpa råull får man trösta sig med färdigkardad och färdigfärgad ull :-) Det här är kardflor från Wåhlstedts.



Och lite förgarn från Evilla med pärlor som passar till...



Lite angelina för glitter...



Och så kardflor och förgarn från Ullcentrum och längst till vänster finull från Åddebo Ull.

Som ni förstår har jag varit på Syfestivalen i Borås - där var det var mycket stickgarner och lite sysaker. Jag köpte nog ull eller förgarn av alla försäljare som hade och skall testa de olika sorterna efterhand. Men det som slår mig är att om det är så lätt att köpa färdigkardad och/eller färdigfärgad ull - borde det inte vara lika lätt att köpa råull?

4 kommentarer:

The Willow Fairy sa...

Tyckte också det var mest för oss fiberfanatiker, inte för att det gjorde mig något. Jag tyckte också att det över lag var fler folk i de stickrelaterade montrarna än i tygmontrarna. Varför inte göra en hel mässa bara för stickning eller en fibermässa. Det finns ju stenmässor så varför inte... jag hade nog fått hela skuffen full i sådana fall. Fast jag får nog säga att jag är lite kräsen även när gäller fibrer och det var inget som slank med hem i söndags... Ska bli kul att se hur din utvärdering av kardfloren blir.

Marie sa...

Vem är det som säljer angelina i Sverige? Jag har köpt från Wollinchen i Tyskland, men handlar hellre i Sverige. Förresten så gick Sveriges antagligen första fiberfestival av stapeln i helgen, uppe i Norrland. Jag skulle också gärna se mer fibrer! Jag tror att intresset för fiber o spinn kommer att eskalera!

The Willow Fairy sa...

Att spinna och därmed intresset för fibrer borde vara en naturlig utveckling på senaste tidens sticktrend, men även på anti-konsumtions-trenden och naturmedvetenheten som kommer starkt nu. Jag hoppas det kommer en fibermässa närmare oss nästa gång.

textil sa...

Riktiga fiberfestivaler vore kul!
Skall vi arrangera en? :-)
Eller så kan vi åka upp till Norrland om det blir nästa år.

Jag köpte angelinan från canvasshop.se men jag tror jag har sett det hos Panduro och liknande affärer också. Säljs till de som håller på med kort och med tovning tror jag.