lördag 3 oktober 2009

handspinning med Evilla förgarn

Här är härvan med det färdiga garnet av Evillas förgarn som jag köpte på Syfestivalen, bilden är före tvätt. Det blev 420 meter 2-trådigt garn. Det var självklart lätt att spinna ;-) men det var också riktigt trevligt faktiskt. Förgarnet är insatt med något som troligen är lanolin (sköljvattnet blev gult) och det är lite segt sådär så det håller ihop även om man spinner mycket tunnt och man kan dra ut ullen lååångt. Det måste vara alldeles utmärkt till att träna långdrag med.



Garnet efter tvätt. Bilden ljuger lite; färgskillnaden är inte riktigt lika stor som det verkar. Det var två hela färgrapporter + en brun rand i förgarnet. I och med att jag spann 2-trådigt har jag nu alltså ett garn med färgerna brunt- grönt- gult-rött efter varandra och i ungefär lika stor mängd. Den sista bruna randen ville bara ha blivit halvparten så lång som de andra färgerna så den spann jag inte. Totalt använde jag 107 gram garn och fick alltså 420 meter.



Nu funderar jag på vad jag kan göra med ett garn som har en sådan färgrapport? Garnet i sig kan nog passa till lite av varje - sjalar och sockor t.ex. Men stickar jag först en socka så vill den bli brun + grön och nästa socka vill bli gul + röd... det blir nog inte så snyggt kanske ;-) Planen just nu är att spinna ett kompletterande garn av den rödbruna alpackan jag just har tvättat.



Jag tycker färgerna passar bra ihop. Men det löser förstås inte problemet vad jag skall använda garnet till. Jag var inne på att dubbelvarpa till någon sjal för att få lika färger på varje sida men jag behöver ju egentligen inga flera sjalar och har dessutom ingen ledig vävstol uppsatt - så bra förslag till användningsområde mottages tacksamt!

3 kommentarer:

The Willow Fairy sa...

Tyvärr inga förslag till ändamål, men jag tyckte färgerna var underbara, som härliga höstlöv när solen lyser på dem.

textil sa...

Ja jag gillar också färgerna men jag har inte kommit på vad jag skall använda garnet till än - det får ligga till sig lite :-)

textil sa...

Tack :-)