lördag 17 oktober 2009

handspunnet öglegarn i mohair

... eller nåja - så värst lyckad blev det ju inte :-) Jag glömde nämligen att man behöver mycket snodd om man skall tvinna en gång till åt andra hållet.. Men det började bra - här är kidmohair från Spinspiration som jag tvinnade ihop med engelsk gotland för några veckor sedan. Det blev en hel del mohair över...



...så jag testade att borsta upp det för att få det lite fluffigare så som köpt kid mohair ofta är. Det gick över förväntan bra även om jag bara hade 1-tr garn. Men min lilla härva räckte ju inte till något vettigt.


Så i dag testade jag att spinna öglegarn - eller tvinna bouclégarn kanske man skall säga. Jag hittade lite bomull 16/2 och tvinnade ihop de två. Öglorna blev snygga tyckte jag och de var lätta att göra - man bara föser upp mohairen längs med bomullsgarnet och det lägger sig i en snygg ögla av sig själv. Kul.


Att få öglorna lika stora och i jämna avstånd från varandra är förstås något helt annat ;-)




Och då jag skulle tvinna det för att låsa öglorna kom jag på - lite sent - att man behöver mera snodd för att öglorna inte skall lösa upp sig igen.



Här är garnet som det nu blev efter tvätt. Jag hoppades att bomullsgarnet skulle krympa och hålla ihop det hela men det blev inte så tyvärr - och inte tovade mohairen ihop sig med bomullsgarnet heller. Men kul var det :-)
Inför nästa försök skall jag komma ihåg att ha mycket snodd till öglorna och så att inte borsta upp fibrerna före tvinningen. Troligen borde det gå lite bättre om jag tvinnar med något ullgarn också.

Den elektriska spinnrocken är perfekt till sådan här spinning/tvinning. Det första man tänker på är ju att det går så snabbt att spinna på en e-spinnare men det går faktiskt lika bra att spinna mycket långsamt - långsammare än man kan klara av att trampa på en vanlig gammaldags spinnrock. Och då öppnar det sig ju nya möjligheter såklart :-)

2 kommentarer:

The Willow Fairy sa...

Öglegarn - det skulle vara en bra spinnutmaning, bra info och tips att tänka på.

textil sa...

Det var riktigt kul att spinna även om resultaten inte var sådär bra ;-)
Öglorna blev för stora och själva garnet för tunt - eller tvärtom kanske...