fredag 28 november 2008

ull och silke?

Nu har jag börjat spinna de handfärgade fibrerna som jag visade för ett par dagar sedan. Det skall bli ett tjockt garn med bara lite snodd hade jag tänkt mig. Ullen är Bluefaced Leicester och så är det alltså blandat med silke - problemet är att silket inte alls känns som silke och egentligen inte ser ut som silke heller...



Om ni förstorar bilden kanske det syns hur mycket det glänser?



Här ligger lite fibrer på min kon av silkegarn som jag skall tvinna med hade jag tänkt. Är det inte stor skillnad i glansen? Självklart är det olika kvaliteer på de två så man kan kanske inte sammanlikna sådär utan vidare men jag undrar lite i alla fall... Jag tror förstås att hon som färgade ull/silke-fibrerna har köpt det här färdigt från någon fabrik så jag misstänker inte henne för att luras alls, jag tror det är en helt vanlig kvalité som säljs lite varstans. Men kan man tänka sig att producenterna tillsätter något/behandlar silket på något sätt så att det glänser mera? Eller att de tillsätter något som inte alls är silke? Någon som vet?

Jag har förstås gjort ett brännprov men utan att komma fram till någon vettig konklusion tyvärr.

5 kommentarer:

Marika sa...

Det finns ju massor med olika sorters silke... så visst kan det vara silke.

The Willow Fairy sa...

Jag tror att det är silke, men den färdiga tråden du har är säkert fabriksspunnen och kanske spunnen blöt/med vatten så att alla fibrer verkligen lägger sig åt samma håll och platt och fint och på det viset blir extra glansigt.

textil sa...

Nja - jag tror nog fortfarande att det inte är vanlig silke - och önskar mig ett mikroskopkamera (eller heter det kameramikroskop?) så att jag kunde kolla lite mera på fibrerna. Tycker det verkar lite skumt att de glansigaste fibrerna är så tjocka - klart tjockare än vanliga silkefibrer. Nu vet jag inte riktigt hur de gör i fabriker men i hantverksmässiga sammanhang måste man alltid koka kokongerna för att få loss tråden så den tvinnas alltid varm och blöt. Det jag har här är förstås klippta/söndriga fibrer så de kanske behandlas på något annat sätt.

Anonym sa...

Här kan du läsa om silkets egenskaper och olika typer av silke.

http://www.simbrasiden.se/
Klicka på om silkesfibern.

textil sa...

Tack för länken! Jag hittade inte något om hur industrin behandlar silket där men jag får bara leta vidare och tar gärna emot länkar till flera ställen!