söndag 2 november 2008

Paradis Kerstin Gustafsson spinner

Bilden här ovanför skall egentligen komma i slutet av filmen och visar knuten på spinnrocksnöret - en vanlig råbandsknop men där man vrider trådarna om varandra två gånger i stället för en.

Jag har alltså varit på ullkurs hos Paradis Kerstin Gustafsson några gånger nu, idag var siste dagen och Kerstin demonstrerade hur man spinner. Hon spinner ull som egentligen är tänkt till tovning på en av sina spinnrockar men saknar sin farmors spinnrock...

Kvaliten på filmen är inte det bästa - det kommer in lite av samtalet kursdeltagarna emellan då och då t.ex ;-) Jag hoppas ni gillar den även om den är lång. Kerstin har varit sjuk så hon hade lite problem med rösten och fotografen bör förstås gå en fotokurs...






För er som inte känner Paradis Kerstin Gustafsson så är hon en av Sveriges mest erfarna ullexperter och har hållit mängder av kurser, demonstrationer, skrivit böcker och artiklar om ull och ullhantering. Här är nog de tre mest kända böckerna, ullböckerna är svåra att få tag i men jag hörde lite prat om nya utgåvor... vi får hoppas det kommer snart! Kursen hölls hemma hos Kerstin och där har hon också sitt galleri. Just nu är det en utställning med gamla stickade alster som Annemor Sundbö har samlat och så en del av Kerstins inköpta eller ärvda textilier förstås. En mycket trevlig utställning. Det heter Galleri Trulsa och ligger utanför Varberg.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!

Tack så mycket för att du delar ditt kunskap med oss läsare!
Det är lärorikt att läsa din blogg.

Kul att se hur den berömda Kerstin Gustafsson spinner!

textil sa...

Tack, trevligt att du gillar bloggen!

Jag har flera filmer av folk som spinner som jag gärna skulle ha laddat upp om jag lyckas ta bort de personer som inte skall vara med och dessutom ta bort de ljud som heller inte skall vara med. Måste nog gå en filmredigeringskurs snart!

Lise-Lotte sa...

Jätteintressant film. Lärorik!

textil sa...

Tycker också att det är intressant att titta på hur andra gör så det är trevligt när ni uppskattar filmen! Tack.

Anonym sa...

Jättebra film, önskar att jag kunnat gå kurs för Kerstin, hon är min idol, faktiskt.
Oroa dig inte för mycket för filmkvalitén, tycker den funkar bra, man ser precis vad hon gör!

textil sa...

Jag såg att Kerstin skall ha en ny ullkurs i vår, kommer inte ihåg var den skulle vara men gissar att den också hålls hemma hos henne.
Vad bra att det syns hur hon gör. Var lite orolig för att man inte såg någonting alls där..