tisdag 18 november 2008

mormors ylletrasmatta

Jag har varit lite upptagen den senaste veckan så det har inte blivit så mycket hantverk för min del men här kommer några bilder av min absoluta favoritmatta. Den är egentligen rätt så enkel - fyra tuskaft inslag i rött och grått avgränsade med ett svart inslag. I de röda fälten kommer då och då en liten bit av tyg i rött och svart som gör mycket för utseendet.



Här ser man hur trasorna är från kypertvävda ylletyger. Jag undrar vad det har varit - hemvävda kjoltyger och byxtyger kanske? De är säkert mycket gamla - det är rätt så länge sedan kjoltyger i kypert var moderna. Mattvarpen är oblekt men konstigt nog stör det inte - svart eller grå mattvarp hade blivit något helt annat och tråkigare. Jag gillar mattan - kanske mest för att jag har sett den hela mitt liv - det var min mormors matta :-)



Tråkigt nog är det här är allt som är kvar - en liten snutt på ungefär 50 cm. Mattan tillhör min kusin - jag tror att hans mamma också var med på den gemensamma beställningen av trasmattor. Min mormor vävde inte själv men jag kommer ihåg att hon och de andra kvinnorna i familjen klippte trasor som de lämnade till en väverska. Jag funderar på om det går att väva nya liknande mattor men hur kan man få tag i kypertvävda ylletrasor? Och att börja med att väva ylletyger för att sedan klippa upp de till trasor verkar bli lite mycket jobb...

2 kommentarer:

desiree sa...

Jag klipper just trasor av jeans, det är ju kypert. Men inte är det ylle.

textil sa...

Jeansmattor kan bli riktigt snyggt det också - men nej det är inte riktigt samma sak :-)