torsdag 27 november 2008

om Scotch tension, Irish tension...

Förutom ratio finns det några andra amerikanska uttryck som det är bra att känna till om man vill kolla på nya spinnrockar, det är "Scotch tension" och "Irish tension" och så "bobbin lead" och "double driven".
För att ta "double driven" först så är det det samma som dubbeldriven och är samma system som man har på de gamla traditionella svenska spinnrockarna. Rocksnöret är lagt dubbelt och den ena änden går runt trissan på spinnvingen och den andra runt trissan på spolen.

"Irish tension" är det systemet som min Louet S10 använder. Där går rocksnöret över spolen och bromsas med en spinnvingebroms.

"Scotch tension" är vad t.ex Ashford Traditional använder - den har en spolbroms och det är följaktligen spolen som bromsas.

Varför det ena systemet kallas irsk och det andra skotsk har jag inte lyckats utreda - det kanske är det samma som för hamburger och långfranska? :-)

"Bobbin lead" kan väl översättas med "styrd av spolen" eller något liknande och man brukar oftast använda det om Louets vanligaste system - men Ashford skriver också på sin hemsida att deras spinnrockar är "bobbin lead" så då vet man inte riktigt vad man skall tro. Uttrycket verkar i varje fall användas lite hur som helst för de systemen som inte är dubbeldrivna. Nästan alla spinnrocksmakare har förresten flera olika system i produktion och några har dessutom olika system på samma modell dvs man kan ställa om från t.ex dubbel driven till scotch tension på samma spinnrock.

Ett nygammalt system är det som kallas "accelerated wheels". Det är spinnrockar som har två hjul där man får större utväxling utan att behöva ha ett stort spinnrockshjul. Bra för folk som har lite utrymme eller som vill transportera spinnrocken hit och dit (eller vill ha högre utväxling). Två exempel är Louets S45 och Thomas Walthers "Ella".

Utväxlingen brukar ligga mellan 1:5 och 1: 15 för de vanligaste modellerna, min gamla spinnrock ligger på sädär 1:8,5 - ungefär där alla de gamla spinnrockarna jag har testat ligger. 1:10 verkar iofs vara vanligast efter vad t.ex Mabel Ross skriver men det finns spinnrockar med upp till 1:40 som t.ex Ashford Traditonal med ett Lace Flyer Kit. Merparten av spinnrockarna har någon variant på snabbspolar dvs man får högre utväxling genom att byta trissa. Min Louet får då 1:15 t.ex mot 1:10,5 för de vanliga spolarna.

Spinnrockarna har alltså utvecklats mycket den senaste tiden - just nu verkar det komma många nya modeller. Den finessen jag önskar mig mest - nämligen att kunna mäta garnlängden har jag inte hittat än - men jag hoppas det kommer snart.

Inga kommentarer: