söndag 14 juni 2009

virkad sjal

Här kommer en bild på sjalen jag virkar med det 1-trådiga garnet från förra inlägget. Det är s-spunnet och rätt så tunt. Just nu väger sjalen 49 gram och nystanet 42 gram så sjalen blir förhoppningsvis lite större. Men varven börjar bli lååånga så det är segt att virka. Mönstret är från Without seams och heter Evas shawl.
Än så länge gillar jag hur färgerna fördelar sig i sjalen men troligen blir det sämre ju längre varven blir - jag borde ha tänkt på det under spinningen förstås. Frånsett det faktum att jag lyckades nysta några av längderna från topsbandet åt fel håll och tappade därmed hela färgordningen någonstans på vägen ;-)

3 kommentarer:

Bloggspinner sa...

Du er så flink. :) Det blir et nydelig sjal i fine farger. Jeg liker fargeskiftene. Sjalet blir sikkert liggende pent over skuldrene med den fasongen. Inspirerende.

Hultaflickorna sa...

Tycker den ser jättefin ut. OCH det är mera spännande att färgerna kommer lite hur som helst istället för i strikt ordning! Vet hur det är att jobba med ett tunt tunt garn - det är som att plocka hallon - det bygger nästan ingenting per varv! Vi kan ju alltid jämföra sjalar när vi är färdiga. Håller fortfarande på med min viktorianska och började också sticka i "fel" kant (med något fåtal maskor som hela tiden ökas). Det är ett evighetsarbete. Kram Ann

textil sa...

Tack! Sjalen ligger nog bättre på axlarna med den här fasongen men det går åt mycket garn! Den blev lite kortare än jag hade tänkt mig... Nu skal jag bara spänna upp den och möjligen fästa ändarna ;-)