lördag 9 maj 2009

köpa ullkammar och ull

Jag har köpt mina ullkammar av Magdalena Hägglund - den enda som gör ullkammar hantverksmässigt i Sverige såvitt jag vet. Snygga och billiga ullkammar - 400SEK + porto och då kan man välja själv hur de skall se ut. Här om dagen var Magdalena hos Ann för att köpa ull till sina spinnkurser (och ull till att kamma gissar jag!) och jag fick vara med att titta.



Ann i Skene hade tagit ut alla sina nyklippta fällar - det blev ett imponerande berg av ull! Ann kan man ta kontakt med genom hennes blogg (eller genom mig) medan Magdalena får man ringa eller skriva till Magdalena Hägglund, Segolstorp, Solsjö 1, 545 92 Älgarås eller som sagt ringa 0506-40624. Vill man titta på bilder av ullkammarna finns det en blogg som en bekannt har gjort här.



Här diskuterar Ann och Magdalena de olika fårens ull och funderar lite över vilka fällar som passar bäst till spinnkursen Magdalena skall hålla.


Och det fanns förstås mängder av ull att välja på hos Ann - mycket vacker ull som både är klippt och sorterad för handspinning. Ann säljer ullen så alltför billigt...



Ann och Magdalena kollar på alla fällarna...



Och så måste man kolla en gång till - det är svårt att bestämma sig :-)



Och som vanligt får man med sig mera ull än man hade tänkt! Den ena fällen är ju vackrare än den andra och det är svårt att låta bli...

1 kommentar:

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack