torsdag 28 maj 2009

fiberfynden på etsy

För några veckor sedan spann jag för första gången yak/silke - det berättade jag om här. Fibrerna var mycket mjuka och flygiga men lätta att spinna. De har nu blivit till en mössa av samma modell som den jag stickade i vitt/brunt.



Det tråkiga kom när jag skulle tvätta garnet - det fällde och fällde....och fällde lite till. Till slut hade garnet blivit mer eller mindre jämnt blågrått. Mycket tråkigt när sådant händer och försäljaren förlorade nog en framtida kund här - om inte de gröna fibrerna jag köpte håller färgen bättre förstås. Då kan man nog räkna det här som "olycksfall i arbetet". Synd - för jag gillade fibrerna och färgerna. Jag borde kanske ha blivit lite misstänksam när försäljaren skrev "The silk and yak have taken the dye a little differently in places." Nåja - jag är inte den enda som har blivit besviken av handfärgade fibrer...

Inga kommentarer: