söndag 10 augusti 2008

Överhogdalsbonaderna

Under sommaren har det som vanligt varit mycket bilåkning - jag har definitivt tröttnat på hamburgare, kebab, pommes frites och liknande! Vägkrogen i förra inlägget serverade köttfärslimpa med lingon men det var ingen höjdare det heller...
Emellan allt bilåkande hann jag med en snabbvisit på Jamtli i Östersund för att titta på Överhogdalsbonaderna. Mycket intressant - jag visste inte att bårderna var så dominerande på soumakvävarna och så måste jag säga att Revsundslisten var mycket snyggare i verkligheten än på de bilderna jag har sett. Det blir till att väva en ny "kopia" i rätt storlek så småningom. Här finns min förstorade dubbelväv med mönster från Revsundslisten.




Det tråkiga med museerna nu för tiden är att man som oftast inte får ta kort på utställningarna så jag har inga bilder att visa. Visst förstår man att ljuset kan förstöra vävarna - men en bild tagen utan blixt skadar ju inte? Som alternativ kan man tänka sig att museumsbutikerna säljer bra bilder men det gör de ju inte heller. Suck.

Och vad skall man säga om disktrasan med motiv från Överhogdalsbonaderna? Le eller gråta? Jag tröstade mig med en äkta skurtrasa från Växbo lin...

1 kommentar:

Lisa sa...

Hej
Intressant ditt inlägg
Är du intresserad av en modern ull manifestation av Överhogdalsvävnaderna
Kika på den moderna jämtpläden på nedanstående länk
www.medrose.webnode.se
/ vi hörs!
Lisa