torsdag 14 augusti 2008

en docka för soffan

En docka i samma stil som i förra inlägget men den här är ljus i hyn och inte solbrun som den "spanska" dockan i förra inlägget. Dockan har en stor vid klänning med volanger, allt virkat i rött och vitt ullgarn med lite glitter i kanten. En liten krage och ett tjusigt band i midjan har hon också.



Dockan verkar större än vad den egentligen är - klänningen är över 40 cm i diameter medan själva dockan är bara runt 25 cm hög. Håret är inte så snyggt längre men den här dockan är nog från 60-talet den med, då får man räkna med lite rufs...



Dockan är inte alls någon leksak för barn, det ser man på benen - eller på det faktum att den faktiskt saknar ben.



Istället har man sytt fast en liten kudde som skall stabilisera dockan. Det är en docka som skall sitta på soffan med en rent dekorativ funktion. Jag tycker det är en lite lustig tanke att lägga ner så mycket arbete på en sådan docka, det känns lite främmande... på den andra sidan är väl virkade fantasidjur högsta mode nu så det är nog inte så stor skillnad egentligen :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

gräsligt snygga dockor ;-) vet inte om det är av fascination eller obehag, men man ryser ju!

jag och några vänner skall ha "Kan själv" dagar i höst och vinter på en bygdegård, kanske kunde du komma och berätta och visa något för oss?!

anna

textil sa...

"Gräsligt snygga" är en bra beskrivning :-)
Jag har forskat lite och tror nu att dockorna är yngre än vad jag skrev - de kanske är från 70- eller till och med 80-talet?
Trevligt med "Kan själv"-dagar! Jag kommer gärna och hälsar på någon gång - hör av dig på mejl ( adr uppe till höger) men vet inte riktigt vad jag skulle kunna prata om. Kanske vi bara kan "kolla läget" lite i första omgång?