tisdag 18 december 2007

morfarsmors spinnrock

Min morfarsmors spinnrock som jag knappt vågar använda. Den har hennes initialer och man ser hur sliten den är - hon har nog använt den mycket till trots för att hon dog i spanska sjukan som ung. Hennes svärdotter - min mormor - använde den också men inte alls så mycket som man skulle tro, hon sydde helst.


Här ser man hur metallen har slitits ner av flitigt bruk.



Om man vill spinna S kommer korsningen av snöret att stå så här, då snurrar hjulet åt vänster. På min nya spinnrock Louët är snöret annorlunda, dels är det i något syntetmaterial och inte i mattvarp som jag har här, dels driver snöret spolen direkt och är inte lagd dubbelt som på min morfarsmors spinnrock.



Vill man spinna Z kommer korsningen av snöret att lägga sig under och hjulet går åt höger. Det har hon troligen gjort när hon ville tvinna garn.

Elise har en snygg blogg där man kan se en annan typ av spinnrock - en Ashford. Hon berättar om hur hon har gjort för att lättare kunna spinna S och tvinna Z på spinnrocken som tydligen är byggd för att spinna Z. Många andra snygga saker har hon också på sin blogg, jag rekommenderer ett besök där!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack!

Och vilken fin gammal spinnrock du har. Kul att den är märkt med din släktings initialer.